foto_dDo Senátu připutovala podivná novela zákona o pozemních komunikacích, která opravňuje Ministerstvo dopravy zadat napřímo údržbu silnic I. třídy krajům. Zadání napřímo znamená zadání bez výběrového řízení. Co na tom, že to je nejen v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, ale především to je v rozporu s právem Evropské unie, k jehož dodržování je Česká republika smluvně zavázána. A také, že to zabrání vysoutěžení nižších cen

Zlí jazykové tvrdí, že se jedná o důsledky loňského kšeftu mezi Ministrem dopravy Danielem Ťokem (ANO) a tehdejším předsedou Asociace krajů Michalem Haškem (ČSSD), které vyvrcholilo tzv. memorandem mezi Ministerstvem dopravy a kraji o tom, že jim bude bez výběrového řízení svěřena údržba silnic 1. třídy, které jsou ve vlastnictví státu. A na oplátku se nikdo již nebude motat do výběru mýtného, které zadalo Ministerstva dopravy taktéž bez veřejné soutěže napřímo formě Kapsch a které „smrdí“ natolik, že ministr nechal smlouvu s Kapschem podepsat raději svého náměstka.

Novelu zákona o pozemních komunikacích ovšem nepředložilo do Poslanecké sněmovny   Ministerstvo dopravy prostřednictvím Vlády, ale předložili jí poslanci ČSSD Roman Sklenák a Jan Birke a protlačila jí 76 hlasy prapodivná koalice ČSSD, KDU-ČSL a KSČM, zatímco poslanci ostatních stran, včetně Ťokova ANO, byli proti (63) nebo se zdrželi (9).

Ministerstvo dopravy   se v současnosti přijetí novely spíše brání, nejenže již zadalo výběrová řízení, kde již dokonce došlo k otevírání obálek (kde jsou patrné úspory), ale její představitelé sami uvádějí, že se jedná o porušení unijního práva. A že smlouvy s kraji podepíší jen tehdy, když se kraje zaváží platit případné sankce od EU.

Situací se již zabývala Česká televize, MF DNES a asi nejodborněji týdeník Euro.

Byl bych rád, kdyby Senát zafungoval jako pojistka a předloženou podivnou novelu zákona na své  schůzi 19. dubna (senátní tisk č. 83) zamítl. Snad se to podaří.

31. března 2017

Michael Canov

Údržba silnic 1. třídy bez výběrového řízení ???
Tagy:                    

Jedna reakce na “Údržba silnic 1. třídy bez výběrového řízení ???

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *